søndag 20. januar 2013

Sitronkake med ostekrem




Sitronkake er en av de beste kakene jeg vet om, og lite smaker vel bedre enn ostekake. Og ettersom jeg er veldig lik Ole Brum, sier jeg aldri nei takk til begge deler.

I dag har jeg laget en halvfabrikata-kake, selvsagt tilsatt litt ekstra stæsj ;o) Og dette er en ganske enkel formkake, som du ikke trenger noen glasur eller krem på. Så når du tar kaken ut av ovnen er den fiks-ferdig.




Jeg bor veldig nær svenskegrensen og handler mye på Svinesund, og jeg har forelsket meg i Kungsörnens Sitronkaka, og bruker den her. MEN, skulle du ikke være så glad i "Harry-handel" som det jeg er, har jeg også versjon hvor jeg bruker Toro.

Men vi begynner med ostekremen som er lik uansett hvilken kakemix du bruker.

Du trenger:

300 g Philadelphia ost, naturell
2 ss hvetemel
2 ss sukker
1 eggehvite 
1 ts sitronsaft 
3 ss 7up / Sprite eller annen sitronbrus



Ha alt sammen i en bolle og rør det godt godt sammen. Smake, smak litt til, det er jo så godt! Men før skålen blir tom kan det være lurt å sette den til side så det blir igjen litt til kaka ;o)


Til kakerøra bruker du da en ferdigmix, enten Sitronkake fra Kungsörnen om du har tilgang til den, eller Toro Lyse Muffins Mix. Følg anvisningen på pakken, men bytt ut vannet med 7Up, Sprite eller annen sitronbrus. Bruker du Toro har du også i revet skall av en sitron, og saften fra en halv sitron. Eventuelt 3 ss sitronsaft fra flaske. Har du lemon curd i kjøleskapet kan du også ta et par skjeer av den i, for det er VELDIG godt. Men du MÅ ikke ha det i. En annen ting du heller ikke må ha i er konditorfarge, men jeg pleier å ha i litt gul konditorfarge for å få en større kontrast mellom kakerøra og ostekremen.



Ha røren i en smurt kakeform.

Gammel, men god springform som har fått såpass mye juling at den trenger litt alufolie i kanten ;o)

Legg ostekremen i klatter oppå kakerøra


  Bruk en tannpirker eller liknende og dra ostekremen utover i røra med.


Det er egentlig litt synd at det fine mønsteret flyter ut under steking
Stek kaken midt i ovnen, ved 180 grader, i ca 50 minutter. Stikk en tannpirker i kaken for å se om den er ferdig. Sitter det fast flytende røre på tannpirkeren må kaken stå lenger i ovnen.


La kaken avkjøle før du skjærer i den, ellers kan den fort være litt klissete før ostekremen har satt seg. Så er det bare å spise og kose seg! :o)


3 kommentarer:

  1. Nam nam - tror ikke jeg kommer inn i bikinien te sommer'n hvis jeg fortsetter å følge bloggen din <3

    SvarSlett
    Svar
    1. He he he :) Joda! Det er lov til å spise LITT av alt ;o)

      Slett
  2. SUPER OPPSKRIFT! TUSEN TAKK

    SvarSlett