lørdag 19. januar 2013

Pork Sliders



Hadde du på tv'n sommeren 2012, var det uhyre vanskelig å unngå Sven Nordin og hans grill-favoritt Pork Sliders. I lende hvor vi bor var det ikke mulig å oppdrive Pork Sliders, da vi spurte betjeningen fikk vi til svar at de ikke solgte noe av det, så de hadde sluttet å ta det inn, mens Sven Nordin fortsatt omtalte det som en bestselger... Vel vel. 
Pork Sliders hadde vi fortsatt lyst til å prøve, så jeg vendte meg mot USA og fikk hjelp. Jeg sendte rett og slett ut et rop om hjelp på Facebook, og svar fikk jeg. Jeg fikk faktisk mange svar, og like mange varianter. Jeg prøvde meg litt fram, og utpå høsten når grillsesongen var over, kom jeg fram til den absolutt beste varianten.
Jeg må innrømme at jeg fort blir litt stressa når jeg finner en oppskrift med en liste så lang som et vondt år med ingredienser det skal være en dæsj, en klype, en skvett og ett dryss av. Derfor har jeg kuttet noen mellomledd og kommet fram at det enkle som oftest er det beste. 
Denne er så utrolig god, og enkel, at du ikke kan la være å prøve den!

Du trenger:

En surra skinkestek på ca 1 1/2 kg, ikke kjøp bogstek!
En liten flaske Heinz Barbecue saus (2 1/2 dl) eller en bbq saus du synes er god
1 dl ketsjup
3 ss worchestershiresaus
3 ss Kikomansaus (soyasaus)
1 ss sitronsaft (jeg bruker den på flaske)
200 g brunt sukker
1/2 liter Coca Cola


Sett ovnen på 100 grader.
Fjern nettingen på skinkesteken og skjær av svoren.




Bruker du bogstek så vil den falle fra hverandre når du fjerner nettingen, derfor ber jeg deg unngå den. 
Stikk steken med et grillspyd eller noe annet spist, perforer den skikkelig, så all "godisen" siver godt inn.




Bland alle ingrediensene, med unntak av Coca Cola, i en ildfast bolle eller kjele. Rør sukkeret godt ut, og la det stå i 10 minutter. Hell over Coca Cola og rør godt. Legg steken oppi og sett den i ovnen, hvor den skal stå i minimum 10 timer. 





Jo lenger den står, jo bedre og mørere blir den. Jeg setter den inn på kvelden og lar den stå til utpå ettermiddagen og det nærmer seg middagstid. Men prøv og få snudd den i løpet av steketiden, sånn at den får "bada" seg skikkelig i sausen på alle bauger og kanter.



La den stå og hvile litt før du tar den opp av sausen og legger den på en fjøl.


Nå er den så mør at bare du klemmer lett på den så faller den fra hverandre.


Riv hele steken fra hverandre i strimler. Dette er forresten UMULIG å gjøre UTEN å smake på en strimmel eller fem ;o)


Vi spiser Pork Sliders i to omganger. Den første omgangen spiser vi den med ris og grønnsaker, og saus. Sausen lager du uhyre enkelt ved å bruke laken steken ble bakt i. Du bare koker den opp i en kjele og jevner den med Maizenna jevner til den er passe tykk. Ikke bli avskrekket av tanken på saus laget av cola og sukker, for det smaker helt nydelig til!
Andre omgangen spiser vi i hamburgerbrød, med salat og BBQ-saus.
Grunnen til at det ikke er bilder av det her, er fordi det er jobbe-helg for mannen min, og vi har rett og slett ikke spist ennå. ;o) Men jeg skal legge til bildene så fort vi har fått tid til å spise :o)
Håper uansett dette fristet litt, for det er virkelig noe som bør prøves!







2 kommentarer:

  1. Og du frister i vei - denne MÅ nok også prøves ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den her bør virkelig prøves Bitten! For mange år siden så jeg Nigella kokte skinke i cola, mannen min fikk panikk, for det kunne jo bare IKKE bli godt. ;o) Men det det viste seg og bli en favoritt, akkurat som denne. :o) Håper den faller i smak hos dere også! :o)

      Slett